5 / 100 könyv. 5% kész!

vasárnap, június 26, 2016

Böszörményi Gyula: A Rudnay-gyilkosság


Kezdjük ott, hogy ez a borító fenomenálisan gyönyörűséges! Csak rá kell nézni és rögtön olvasásra ösztönöz. Kékes, enyhén direkt kopott, a nő beállása sejtelmes, a borító egész hangulata elvarázsolt.

Az Ambrózy báró esetei sorozat második kötete ezen gyönyörűség, amit rögtön az első rész után kézbe is vettem és a szóbeli érettségi hetében megfelelő kikapcsolódásnak is bizonyult. A hangulata a műnek továbbra is könnyed, olvastatja magát, habár a lábjegyzetek sokasága az első rész óta hatványozódott, ami sokak szerint elidegenítő effektusként van jelen a történetben, hiszen kirántják az olvasót a cselekményből. Őszintén szólva, engem nem zavartak, sőt igen érdekes tényeket tudtam meg belőlük, mikor egy-egy valós személyt mutat be nekünk, így annyival kézzelfoghatóbbá és realisztikusabbá válik a történet.

Nem csak a lábjegyzetek sokszorozódtak, hanem az oldalszám is, ami külön öröm. Habár az első rész rögtön megnyert magának, a második sok tekintetben erősebb lábakon áll, mégsem mondhatnám, hogy jobban tetszett, mint az első, inkább ugyanazon a szinten helyezkednek el, amit kicsit sajnálok, jó lett volna egy kilengés, hogy azt mondhassam Hű, ez még jobb volt, mint az első! Katarzis! De nem. Helyén volt minden: izgalmas cselekmény, imádnivaló szereplők, érdekes szálszövögetés, gördülékeny írásmód. Azt hiszem, nem is tudom, mit hiányoltam igazán, de akkor haladjunk szépen sorjában (egy ilyen összeszedetlen bevezető után).

Míg az első részben könnyedén beledobtak minket a cselekmény kellős közepébe, ahol az olvasó kíváncsiságát feltüzelve ilyesfajta sztoikus kijelentésekkel találkozhattunk: És akkor még nem tudta, hogy később ez meg az lesz. Ezeket a ki-kitekintéseket a második kötetben szerencsére elengedte és már csak a cselekmény folyt a medrében. Én már akkor is azt éreztem, hogy ilyen izgalomfokozókra ( vajon helyes erre ez a kifejezés?) ennek a történetnek nincs szüksége, sőt elcsépelt is valamennyire. Nem kell.

Az írásmód ugyanaz, míg Emma helyzetében egy teljesen objektív elbeszélőt kapunk, addig a cselekmény másik szálán Mili gondolatait olvashatjuk E/3 személyben. Azonban mikor Ambrózy báró Mili nélkül van jelen valahol, akkor időnként Mili mesél, időnként pedig egy objektív elbeszélő. Ez megfigyelhető abból, hogy Mili időnként bárómnak nevezi Ambrózyt, olykor viszont érzékelhető, hogy Mili nem mesélőként van jelen, hanem csak szereplőként. De ez a kicsapongás sem zavart.

A szereplők immár vagy sokkal kiforrottabbak, vagy csupán én ismerem már őket jobban ahhoz, hogy így érezzem. Nem tudom eldönteni. Mili és Ambrózy báró kettőse számomra még mindig felejthetetlen. Kezdetben azt hittem, hogy ez egy barátság, testvériség lesz. Bele sem gondoltam, hogy esetleg szerelmi szál is szövődhetne a korkülönbség miatt, de aztán hamar a fejemre koppintottam, hisz az 1900-as évek elején még nem számított a korkülönbség annyira, mint manapság. Amint viszont tudatosodott bennem, hogy ez helyenként lehet egy szerelmi történet is, először furcsállottam. Nem is tudom. Aztán valahogyan áldásomat adtam rá, de rögtön rájöttem, hogy ha így is lesz, akkor erre biztosan csak a sorozat legeslegvégén kerül sor. Tipikus szerelmi szenvedés. Tipikus "én a húgomként tekintek rád" probléma és az ebből következő lányos szenvedés. Ez a sablonocska kicsit azért szíven ütött.

A regény legérdekesebb része a nyomozás volt, legalábbis számomra. A szálak szövögetése, a halálesetek, gyilkosságok összefüggései, a kis elrejtett utalások, nyomok... Egy igen izgalmas élmény volt Ambrózy báró és Mili oldalán nyomozni.

Én még mindig teljesen el vagyok ámulva azon, ahogyan Böszörményi Gyula összecsavarta a valóság és a fantázia szálait. Egyszerűen fogta a valós adatokat, tényeket, történéseket és belefűzte a saját történetét, fiktív szereplőit és újraalkotta az 1900-as évekbeli Budapestet. Bele sem merek gondolni, mennyi kutatómunka, nyomozgatás kellett ilyesfajta tények összegyűjtésére, de az biztos, hogy egy igazi kaland lehetett.

Hamarosan folytatom a Beretva és tőrrel, majd a harmadik kötettel, ami ősszel érkezik. A sorozat mindenképpen kiemelt helyet kap a szívemben, akárcsak a nyomozópáros.

Böszörményi Gyula: A Rudnay-gyilkosságok
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5*
Kedvenc szereplő: Ambrózy báró, Hangay Emília
Sorozat: Ambrózy báró esetei
2.) A Rudnay-gyilkosságok
Megjelent: 2015
Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: 560
Eredeti cím: -
Műfaj: krimi, történelmi, romantikus

péntek, június 10, 2016

Robert Kirkman: The Walking Dead #1-10


Ez most egy rendhagyó bejegyzés lesz. Egyrészt azért, mert egy képregénysorozatról fogok írni és nem egy könyvről. Másrészt azért, mert ezt a bejegyzést főleg a The Walking Dead rajongók fogják érteni/értékelni.

A The Walking Dead az a sorozat, amit többnyire nem kell bemutatnom. A sorozat első ránézésre egy agyatlan zombis horror dara sorozat, ez volt nekem is az első benyomásom, amikor évekkel ezelőtt elkezdtem nézni az első évadot és akkoriban egyáltalán nem nyerte el a tetszésemet, abba is hagytam.

Aztán körülbelül fél éve megint elővettem, mivel annyi ismerősöm a lelkemre kötötte, hogy ez a világ legjobb sorozata. Elkezdtem, kitartottam és egy csomó dologra rájöttem. Többek között arra is, hogy ez a sorozat egyáltalán nem egy semmitmondó zombis horrorsorozat. Korántsem.

Akik mégsem ismernék a sorozat alaptörténetét: egy komoly vírus terjedt el a világban, amely az embereket még holtuk után is talpon tartja és embertársaik megevésére sarkallja. Zombik. Holott a sorozatban soha egy szóval sem ejtik ki ezt a szót, ott Walkernek (Sétáló, Kóborló) hívják őket. Az emberiség nagy része már kipusztult, a katonaság sem tudta felvenni ellenük a harcot, a hullák tömkelege pedig újabb zombikat jelentett. Nincs gyógymód, nincs kiút. Az alapsorozat, tehát a The Walking Dead nem is a vírus kitörését mutatja be, hanem már azt a világot, amelyben ezek a Kóborlók uralkodnak a marékszámnyi túlélők pedig igyekeznek alkalmazkodni és kitartani ezekben a borzalmas időkben.

Főszereplőnk: Rick Grimes egy hétköznapi rendőr egy kisvárosban, akit lövés ér, ezért kómás állapotban kerül a kórházba. Amint fölébred, ebben az apokaliptikus világban ébred és csak egyetlen cél lebeg a szeme előtt: megtalálni a feleségét, Lorit és fiát, Carlt.

A sorozat, ahogy haladt évadról évadra (most a hatodik évadot zártuk pár hónappal ezelőtt) úgy mélyült el a pszichológiai vonala is. Egyáltalán nem csak a badass főszereplők, a zombik öldöklése, a sok vér és hulla a sorozat nagy durranása. A sorozat egy sokkal mélyebb, pszichológiai vonalat is mutat nekünk, amelyben különböző lelki indokoltságú szereplők kapnak helyet. A sorozat a következő témákat boncolgatja: Mit tesz az egyén, ha hirtelen csöppen bele a világvégébe? Mi adhat célt az embernek ilyen körülmények között? Miért érdemes élni, ha a szeretteid elhullanak melletted és csak te maradsz? Az erősebb vagy a gyengébb marad tovább talpon? A nagy döntések milyen tettekre sarkallnak? Ki a feláldozható és ki a megmentendő személy? Ki adja fel és mikor érkezik el az a pont, mikor feladja? Vajon egy ilyen világban is kell vezető egy csoport számára? Érvényesek még a régi szabályok, vagy mind érvényüket vesztették? Mi számít erkölcstelenségnek: ölni a családtagjaidért, vagy nem befogadni egy rászorulót, hogy azzal a gyermekeid életét mentsd? Még egy rakatnyi hasonló kérdést tehetnék fel, de akkor estig itt ülnénk.

A lényeg az, hogy amellett, hogy a sorozat szórakoztat a szerethető szereplőkkel és izgalmas cselekménnyel, amellett elgondolkoztat, hogy vajon te hogyan cselekednél egyes helyzetekben. Holott immár ez a sorozat is kezdi felvenni a Trónok harca (persze nem a könyvre gondolok, hanem a sorozatra) élhajhász beállítottságát, miszerint: Öljük meg azt, aki a legkedvesebb a nézőknek. Na, de ezt most hagyjuk is...

Egy szó mint száz, angol tudásom serkentése és kíváncsiságom csillapítása végett belekezdtem Robert Kirkman képregénysorozatába, hogy lássam, mennyiben is tér el a képregény a sorozattól. Annyi cikket olvastam már a sorozat vs. képregény témában, hogy végül magam akartam ennek utánanézni.

A képregény eleje igen hasonlít, vagy inkább megegyezik a sorozat első jeleneteivel. Rick Grimes kórházba kerül, majd felébred egy kihalt, halottakkal teli kórházban. Azonban amint kilép a kórházból még több borzalom vár rá, sehol egy élő ember, mindenhol halottak, minden kihalt. Első útja haza vezet, ahol családját reméli, de persze senki sincs ott. Mielőtt ideje lenne összeomlani a kialakult helyzettől valaki jól leveri egy ásóval. Két túlélő, egy apa (Morgan) és fia ártalmatlanították Ricket, akiről azt hitték, hogy szintén egy Sétáló Halott, ám amint rájöttek, hogy Rick túlélő befogadják és elmondják neki mi is folyik a világban voltaképpen.

Miután Rick és Morgan fegyvereket szereznek Morgan abban reménykedik, hogy Rick velük marad, Rick azonban Atlanta felé akarja venni az irányt, hátha rátalál ott a családjára. Mivel Morgan nem szándékozik a nagyvárosba menni, Rick egyedül vág neki a nagyvárosnak méghozzá egy farmon talált ló hátán, ami mindenképpen hiba, ugyanis mivel a nagyvárosokban tartózkodott a legtöbb ember, így ott található a legtöbb Sétáló Halott. Rick majdnem otthagyja a fogát, amikor egy
fiatal, ázsiai fiú megmenti. Igen, ő Glenn.

Mindeddig, mintha a sorozat történéseit írtam volna le, ugye? Most kezd a történet egy kicsit eltérni a sorozatétól, ugyanis a képregényben Glenn egyedül tartózkodik a városban, mikor Ricket megmenti, együtt ki is jutnak a városból és elérnek Glenn táboráig, ahol a többi túlélővel vertek tanyát. Akik között Rick felismeri a feleségét, Lorit, a fiát Carlt és rendőrtársát Shane-t.

A csoportban találkozhatunk még a megszokott karakterekkel: Dale, Jim, Carol, Sophia, Amy, Andrea. És kevésbé ismerősökkel is: Allen és Donna. Természetesen érzékeljük, hogy Lori és Shane között történtek dolgok, míg Ricket halottnak hitték. A kis táborocska élete telik: a férfiak vadásznak, a nők mosnak, de az Élő Halottak hamar felbukkannak a táborban is, amit első alkalommal még sikerül kármentesen elintézni.

Shane és Rick között, akárcsak a sorozatban, hamar érzékelhetjük az ellentétet. Míg Rick tovább akar menni a csapattal, hogy biztonságosabb helyet találhassanak, addig Shane fitogtatva, hogy eddig ő volt a ki nem mondott főnök, jelzi, hogy eddig is minden rendben volt, eztán sem lesz semmi probléma.

Rick azonban nem tud egy helyben ülni, közli a csapattal, hogy a nemrég szerzett fegyvereit elvesztette a városban, mikor rajtaütöttek, ezért ha már maradnak, akkor azokra szükségük lesz. Lori persze, valahol jogosan, kéri számon a férjén, hogy még csak most kapta őt vissza és máris életveszélyes útra indulna. Rick végül mégis felkerekedik Glennel az oldalán, hogy visszaszerezzék a fegyvereket. Ekkor érkezik az ötlet: kenjük be magunkat a Kóborlók vérével, hogy ugyanolyan szagunk legyen, mint nekik, így majd nem vesznek minket észre. És ismét, akárcsak a sorozatban, ez jól is megy addig, míg el nem kezd esni az eső. Nem sok híján, de főszereplőink ismét kiássák magukat a csávából.

A későbbiekben a csapat tagjai lőni tanulnak, akárcsak a sorozatban, csak ott kicsit később, és akárcsak a sorozatban Andrea itt is jól bánik a fegyverrel. Rick és Lori között nő a feszültség, amikor Rick fegyvert ad Carl kezébe. Részben ezzel is egyetértek, de egy ilyen világban, nem jobb, ha a gyerek is tud lőni? Problémás Lori azért mégis hisztizik.

Az érdekessége a képregénynek az, hogy itt láttatják velünk a telet. Hó, fagy, agyalás, hogy hogyan ne fagyjanak majd halálra. A sorozatból ez valahogy kimaradt, mintha a főszereplők Amerika olyan részét lennének, ahol nincs hó.

A képregény ötödik részében érkezett el az ominózus este, amikor a táboron rajtaütnek a Kóborlók. Amy meghal, Jimet megharapják. A tél fokozódik, Amyt eltemetik, Jimet pedig ápolják, majd kérésére magára hagyják egy fa tövében. Shane karaktere viszont a sorozathoz képest elég hamar csap át az őrületbe, nem bírja elviselni Lori elvesztését és Rick nézeteit, aki egyébként még mindig mindent erkölcsös módon akar elintézni. Shane végül még a farm előtt meghal, de ezúttal nem Rick öli meg, hanem a kis Carl lövi le, mielőtt még Shane megölné az apját.

A hetedik képregény egy kis visszatekintéssel indul: Lori és Shane menekülése a városból. Lori Shane halála után felveszi a hisztis nő karakterét, Rick pedig felszólítja a csapatot a továbbköltözésre. A tél közeledik, egyre hidegebb lesz, az eddigi hely nem lesz elég a túlélésre. A lakókocsival való megindulás után ismét egy a sorozattól eltérő esemény következik be: főszereplőink összefutnak Tyreese-zel, akinek a képregényben van egy lánya. Így végül Tyreese, a lánya Julie és annak barátja Chris is csatlakoznak a csapathoz. Érdekesnek tartom továbbá, hogy a képregényben Tyreese válik Rick úgymond harcostársává, olyasvalakivé, akihez mindig fordul, ha baj van, ha erkölcsi kínlódással küzd, holott ezt a szerepet a sorozatban Daryl tölti be. Igen, felmerül a kérdés, hogy hol van a kedvenc íjászunk? Sehol, mert az ő karaktere csak a sorozatban tűnik fel, a képregényben egyáltalán nem!

Hőseink a következőkben igyekeznek túlélni, a téli időjárástól védett helyeket keresni, amikor Lori egyszer csak terhes lesz, holott ez sem tudja Lori és Rick kapcsolatát helyre hozni, esetleg csak javítani. Mindezek után az emberi kapcsolatok számomra kicsit összekuszálódnak. Azt hiszem, ez az, ami a sorozat számlájára írható és a Robert Kirkman által rajzolt és írt képregény kárára való: a szerelmi szálak keveredése. Úristen! Kisebb sokkot okozott számomra, mikor Andrea és Dale összejött. Micsoda? Oké, hogy Dale ott volt Andreának, miután a testvére, Amy meghalt, na de azért ott van az a nem is annyira kicsi korkülönbség... A másik meglepő párosítás Tyreese és Carol volt. Habár Carol karaktere áll talán a legmesszebb a sorozatbeli karakterétől.

A menekülések, a szorult helyzetek viszont nagyon is hajaznak a sorozatbeli izgalmakhoz. Szinte mindig úgy érzi az ember, hogy szereplőink sosem fognak tudni kikecmeregni az ilyesfajta helyzetekből, aztán kiderül, hogy mégis. Vagy mégsem és meghalnak... Tipikus.

A következő sorozatbeli ominózus pillanat is felbukkant a képregényben: Carlt meglövik az erdőben, ezután jutunk el a farmra, ahol megismerkedhetünk a többi, már jól ismert karakterrel: Hershel, Maggie, Patricia, Otis, és még mások, akik a sorozatban nem szerepelnek, valamint a képregényben Beth sem kap helyet. Shane karakterét továbbra is Tyreese helyettesíti a képregényben, holott kezdetben furcsa volt a hirtelen felbukkanása, hisz a sorozatban csak a harmadik évadban bukkan fel. Vagy a negyedikben?

Hershel megengedi csapatunknak, hogy míg Carl felépül, addig maradhatnak a farmon, de a házba nem mehetnek be. Ha jobban belegondolunk, ez teljesen racionális kérés ilyen körülmények között. Érdekesség, hogy a kicsi Sophia nem veszik el, sőt Carl legjobb barátja lesz. Maggie és Glenn kapcsolata pedig csak itt kezdődik.

A hangulat megvan, sok mozzanatot innen lestek a sorozat készítői, a karakterek nagy része nagyon hasonlít a sorozatbeli karakterekhez, a lelki fejlődések azonban főleg a további részekben érzékelhetőek Rick részéről, mikor rájön, hogy megszorításokra van szükség. Robert Kirkman azonban túlkapta a szerelmi szálakat a képregényben, értem én, hogy világvége van, de nekem Dale és Andrea, valamint Tyreese és Carol kapcsolata természetellenes volt a sorozatot ismerve. Kirkman volt, akit előbb ölt meg, mint a sorozatban: Shane. És volt, akit életben tartott a sorozattal ellentétben: Sophia.

Igazából az első húsz részt akartam vázolni, de így is annyi lett, hogy maradjunk az első tízben, legközelebb a következő tízet is leírom. Folytatni a képregény olvasását biztosan fogom, mert egészen soká lesz október, amikor a sorozat hetedik évadja kezdődik majd.

kedd, június 07, 2016

Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten


Böszörményi Gyula nevével kapcsolatban mindig a "mese" szó ugrik be. Évekkel ezelőtt, kislánykoromban olvastam el az első Böszörményi Gyula regényemet, a nem is olyan kis terjedelmű Rontásűzőket, ami - emlékeim szerint - nagy kedvencem volt akkoriban. Egy ideje azonban nem nyúltam egy regényéhez sem, de amint megláttam az Ambrózy báró esetei sorozatot, rögtön tudtam, hogy ezt a sorozatot nekem találták ki. Már nagyon, nagyon hosszú ideje (pár hónapja) állt a polcomon, arra várva, hogy végre belemerülhessek a kalandba, de az érettségi miatt nem mertem. Mert a végén még elcsábít a tanulástól. Ezért türelmesen kivártam, míg már nem kell egész napjaimat tanulással töltenem, hogy teljes egészében átadhassam magam neki.

Gondoltam, hogy szeretni fogom, de hogy ennyire? Kislánykori emlékeim kaptak szárnyra a meseszerű stílussal, különleges szereplőkkel és olvasmányos történetvezetéssel találkozva. Olyannyira elvarázsolt - igen, ez a jó szó rá - hogy igen rövid idő alatt elolvastam az első kötetet.

Az Ambrózy báró esetei egy történelmi krimi. A stílusa mégsem egy egyszerű krimié. Meseszerű, mégsem gyerekes. A hangvétele olyan, mint egy tündérmeséé, amit akár egy gyermeknek is felolvashatnánk éppen, de a történet sokkal komolyabb annál, hogy egy kisgyerek megértse. Holott a cselekmény komoly, a hangulata mégis könnyed. Ez a kettősség vonul végig a történeten.

1896-ban járunk. Hangay Emmát apuskája Budapestre küldte a rokonokhoz, hogy átélhesse a nagyváros forgatagát, megismerhesse annak látványosságait és érdekességeit. A rokonok azonban nem a legbarátibb arcukat mutatják, többnyire csak apuska pénzére hajtanak. Nemsokára azonban Hangay Emma különösen aggasztó körülmények között eltűnik. Pár évvel később, 1900-ban kishúga: Hangay Emília (Mili), miután ő is betöltötte azt a kort, hogy egyedül elutazhat papuskájától, Pestre megy, hogy kiderítse, mi történt a nővérével. Azonban a történések hamar begyorsulnak, amint gyilkosság történik, őt pedig elüti egy lovaskocsi. A lovaskocsi tulajdonosa azonban közel sem egy hétköznapi személyiség, maga Ambrózy Richárd báró az, aki a szárnyai alá veszi Milikét. De vajon ki követi őt folyamatosan? Ki ölte meg a rokonát? Mi történt Emmával? Ambrózy báró, a mesterdetektív beleveti magát a rejtélybe, hisz imádja a csalafinta bűneseteket, a fiatal Mili azonban egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát.

A regény két szálon fut. Az egyik Emma szála a múltban, a másik pedig Mili szála a jelenben. Az írásmód igen érdekes, váltakozó, mégsem zavaró. Emma szemszöge E/3 személyben íródott és egy teljesen objektív szemlélő meséli el a cselekményeket, a történet jelenét viszont Mili szemszögéből kísérhetjük nyomon E/1 személyben, sőt a jelen eseményeinek minden mozzanatát ő mondja el, még akkor is, ha ő nincsen jelen. Időnként ki-kiránt minket a mesélésből egy-egy személyesebb hangvételű megnyilvánulással, mintha a köréje gyűlt gyerekeknek mesélne. Így ütközik össze egymással a történetbeli szubjektív elbeszélő a teljesen objektív elbeszélővel.

A karakterek egyszerűen fenomenálisak. A maga valójában mindegyiket egy-egy meseszereplőnek érzem. Hangay Emma a végtelen finomság, a mesebeli hercegnők tartása és kitartása jellemzi. Milike a tipikus talpraesett húgocska, akinek a kifinomultsága gyakran a háttérbe szorul az érzelmei, esze járása és makacssága miatt. A makrancos hölgy. Papuska meg csak papuska.

Az igazi személyiség a műben Ambrózy Richárd. A félkarú, roppantul eszes báró, aki rögtön beleveti magát az érdekes rejtélyekbe és különleges szemmel nézve azokat olyan dolgokat is észrevesz, amiket a hatósági személyek egyáltalán nem. A magyar, félkarú, enyhén hímsoviniszta Sherlock Holmes. Egy felettébb érdekes és felejthetetlen karakter, aki habár eléggé mogorva, sőt már-már lekezelő és arrogáns is, mégis könnyedén elnyeri az olvasók szimpátiáját. Én például szívesen betekintettem volna Ambrózy báró gondolataiba is, hogy ne csak Mili szemével láthassam őt.

Ambrózy és Mili kettőse egy igazi, felejthetetlen duó. A komoly, eszes, de arrogáns báró és a makrancos lányka. A mi magyar Sherlock és Watson duónk, csak éppen egy női Watsonnal, ahogyan az amerikai sorozatban is feldolgozták ezt a kettőst.

De nem csak a hangulat, a történetvezetés, az elbeszélőmód és a felejthetetlen szereplők tették kedvenccé ezt a művet. Nem utolsó sorban ez egy történelmi regény - igen, általában nem vagyok oda értük - de ez most kifejezetten tetszett. Főleg az, hogy a történet nagy része nem szubjektív, hanem valós helyszíneken zajlik, valós eseményeket beszél el, valós történelmi személyeket tár fel. Rengeteg utalás, rengeteg igaz történet és esemény közé van belefűzve a mi nyomozó duónk története. És ez az, amit kiemelkedően élveztem a műben. Nagyon ritkán olvasom végig az összes lábjegyzetet egy könyvben, mert általában sokkal inkább érdekel a cselekmény, de most szinte faltam azokat is, mert érdekességeket tárt a szemünk elé. Hihetetlenül izgalmas volt történelmi személyekkel találkozni, ilyen személyes hangvételben, vagy éppen még akkor, mikor még nem voltak híres személyek. Színészek, orvosok, újságírók... híres személyiségek, akik valami maradandót alkottak. Egy vonaton csevegtünk Jászai Marival, a nagy színésznővel; találkoztunk Tarján Vilmossal, aki akkor még mint zöldfülű csak igyekezett hírmorzsákat összekaparni egyes tetthelyeken az aznapi cikkéhez. Olyan volt ez a regény, mint egy időutazás az 1900-as évekbeli Budapestre.

Igazából ritkán van olyan, hogy egy sorozatot közvetlenül folytatok, mert általában kell egy kis idő két rész között, hogy leülepedjenek a dolgok és ismét lekössön a történet, de most nem bírtam magammal és mivel - nagyon előrelátóan - már a második kötet is a polcomon árválkodott jó ideje, így rögtön elkezdhettem a Rudnay-gyilkosságok című második kötetet. Balzsamos felüdülés a lelkemnek az Ambrózy báró esetei sorozat, amely bárcsak sosem érne véget.

Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: Ambrózy báró, Hangay Emília
Sorozat: Ambrózy báró esetei
1.) Leányrablás Budapesten
Megjelent: 2014
Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: 334
Eredeti cím: -
Műfaj: krimi, történelmi, romantikus

szombat, június 04, 2016

Borsa Brown: Az Arab szeretője


Rengeteg érzelem dúl bennem és még nem sikerült teljesen összeszednem minden gondolatomat ezzel a sorozattal kapcsolatban, de most megpróbálok leírni minden egyes hatást, amit kiváltott belőlem.

Mint azt később megtudtam ez egyáltalán nem folytatása Az Arab című regénynek, hanem egy párhuzamos története. Míg Az Arab alkalmával Gamal, a milliárdos szaúdi herceg gondolataiba és életébe nyerünk bepillantást, addig Az Arab szeretője Csilla életét mutatja meg nekünk E/1 személyben. A történet ugyanaz, csak a nézőpont más. Olyan szinten ugyanaz, hogy minden egyes párbeszéd, ami közöttük lezajlott, most ismét lezajlik ebben a kötetben. Felmerül a kérdés: hogy ha a történet ugyanaz, mutathat nekünk újat?

Egy kis visszatekintés az első kötetre: Gamal egy szaúdi herceg, számukra nagyon fontos a vallás, teljesen máshogy tekintenek a nőkre, mint más vallású emberek. Mint tudjuk, Szaúd-Arábiában a nők nem mehetnek sehová kísérő nélkül, lepelben kell megjelenniük mindenhol, nem beszélhetnek idegen férfiakhoz, nem dolgozhatnak, nem vehetnek részt szinte semmiben, ami fontos. Egy egészen más kultúra, ami a felvilágosult országukban hatalmas felháborodást keltene. Hogy a nőknek nincsenek jogaik? Hogy mindenben a férfi dönt? Hogy ilyen szinten lenézik a nőket? Felfoghatatlan és felháborító is egyszerre. Egyes országokban mégis így élnek, sőt ez számukra teljesen természetes életmód.

Gamal egy üzleti útra ment Magyarországra, élete eléggé egyszerűen tengődik, hisz gazdag, nincs miért aggódnia, fizet a nőkért, várja, hogy a családja által kiszabott feleségét elvehesse, majd később egy másodikat is, minden nap ötször imádkozik, tiszteli a családját, művelt és sokat olvasott férfi, akinek az egész eddigi életét felborítja egy magyarországi üzleti út, ahol egy Csilla nevű tolmácsot fogad fel. Kezdetben csupán egy újabb fizetendő esti mókát lát a nőben, de hamar rájön, hogy ez nem az a fajta nő, aki belemenne ilyesmibe. Csilla más, vele kapcsolatban semmi sem normális, semmi sem egyszerű, mégsem képes elengedni.

Csilla élete valóban nem egyszerű. Az édesanyja rákos beteg, az orvosok nem becsülnek sok időt neki. Az apja alkoholista, már kiskora óta a megfelelni akarás vágyával fordul felé, de ezt az állapotot sosem volt képes elérni és beletelt egy kis időbe, mire rájött, hogy az apja sosem fog rá büszkén tekinteni. A testvére a családi csapások után drogozni kezdett, csúszik lefelé a lejtőn, segítséget sem fogad el. Csilla igyekszik az egyetemisták életét élni, de kénytelen dolgozni, hogy állja a számlákat, az anyja orvosi számláit és a szülei bérét, mindeközben a testvére is lop tőle. Mariann, Csilla legjobb barátnője és Tamás, Csilla élettársa igyekszenek mindenben mellette állni, de ez sem tűnik elegendőnek.

Miután elfogad egy munkát két arab "üzletember" tolmácsaként a dolgok egyre bonyolultabbá válnak, de szüksége van a pénzre, ezért Csilla kezdetben tűri a megaláztatások sorát, majd végül rájön, hogy ez az idegen, ez a Gamal, talán mégsem olyan, mint amilyenek tűnik. Egyszer beletapos, egyszer teljesen természetes, egyszer arrogáns, egyszer kedves.

Két különböző kultúra találkozása, amelyek egyáltalán nem férnek meg egymás mellett. A kérdés az, hogy a szerelem képes-e hidat emelni közöttük?

Az első kötettel igenis voltak fenntartásaim, mert az egyszerű szerelmes történetek nem kötnek le. De ebben valahogy mégis van egyfajta plusz. Nemcsak a szerelem van jelen, hanem a két kultúra "harca", két más felfogású egyén egymás iránti szeretete, két sors ötvöződése, amelyek nem is igazán passzolódnak egymáshoz a körülmények miatt.

Míg Gamal szemszögében a humor és az arab kultúra érdekességei emelkedtek ki, addig Csilla története... Nos, azt hittem, hogy nem fog tetszeni. Komolyan. Gamal szemével Csilla számomra egy ostoba, makacs és bárgyú nőként elevenedett meg, aki nem vívta ki a rokonszenvemet. Nem értettem, mit szeret rajta Gamal. Nem értettem, ő mit szeret Gamalon, hiszen ő olyan, amilyen, a gondolataiba beférkőzve én még jobban értettem, milyen is ő valójában.

Ezért nem tudtam elképzelni, mit adhatna nekem Az Arab szeretője. És végül mégis ez a kötet nyitotta fel a szemem a történet nyitjára. Hiába ugyanazt a történetet olvastam el, mégis teljesen más volt, mégis felfedeztem benne dolgokat, amelyek Gamal szemszögében nem tűntek fel. Csilla alakja teljesen megváltozott a szememben. Már nem egy ostoba nő, hanem egy összetört, mégis erősnek mutatkozó egyéniség, aki hibázik, sokat agyal és igyekszik kilábalni egy olyan helyzetből, amibe a legtöbben beleroppannának.

És ebbe toppan bele Gamal - akiről kiderült, hogy az első kötetben végig rosszul ejtettem ki magamban a nevét - akire szintén teljesen máshogy tekintek. Csilla nézőpontja teljesen megváltoztatta a közöttük lévő érzelmeket. Már nem egy beképzelt, arrogáns, de szerető férfit látok Gamalban, hanem egy gondoskodó, átlagos embert. Hogyhogy ez nem tűnt fel a másik kötetben? Annyira érdekesnek találom, hogy a másik szempont így megváltoztatta a szereplőkhöz való viszonyomat, és a legérdekesebb az az, hogy nem Gamal szempontjában szimpatizáltam jobban Gamallal (holott ott a humor rádobott egy lapáttal), hanem Csilla szemén keresztül. Gamal szemével nem is igazán értettem azt a mélyebb érzelmet, ami kettejük között van, ott főleg a testiséget szűrtem le, de Csilla fejébe bújva már látom, hogy itt nem csak erről van szó, jó volt kívülről szemlélni Gamalt.

Igazából, engem nagyon meglepett, hogy a végére ilyen hatással volt rám ez a regény. Nem igazán vártam tőle túl sokat, a romantikus regényektől nem szoktam sokat várni, lehet, hogy végül ezért hatott rám így. Megkockáztatom, hogy Az Arab szeretője nagyobb hatással volt rám, mint Az Arab. Ugyanakkor Az Arab a humora miatt jobban szórakoztatott.

Kérdéses volt, hogy volt-e értelme két részbe vágni ugyanazt a történetet, de kiderült, hogy igen. Ez így volt jó, ahogy volt. Külön-külön, egymástól szétválasztva. Teljesen más élményt adva. Már alig várom Az Arab lányát, Anna története minden bizonnyal szintén érdekes lesz, hogy hogyan fogadja el, vagy éppen küzd majd az arab kultúra ellen. Szeptemberben kiderül.

Köszönöm szépen a könyv élményét az Álomgyár Kiadónak!

Borsa Brown: Az Arab szeretője
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5*
Kedvenc szereplő: Gamal
Sorozat: Az Arab
1.) Az Arab
2.) Az Arab szeretője
3.) Az Arab lánya (Második rész)
4.) Az Arab fia
#Az Arab lánya (Harmadik rész)
#A koronaherceg
Megjelent: 2016
Kiadó: Álomgyár Kiadó
Oldalszám: 464
Eredeti cím: -
Műfaj: erotikus, romantikus

csütörtök, június 02, 2016

Júniusi megjelenések, amiket megszereznék

Úgy tűnik, júniusban több érdekes regény érkezik, valamint pár sorozatfolytatás is, amiknek a polcomon KELL végezniük. Már régóta nyomon követem ezeket a nyár eleji megjelenéseket és most megosztom Veletek is, hátha ti is találtok valami ígéreteset.
Ismét elég széles skáláról válogattam, van közöttük: krimi, thriller, horror, disztópia, fantasy... A szokásos egyveleg, ami általában leköt engem. A borítók természetesen gyönyörűek, már-már lélegzetelállítóak, nem is tudom eldönteni, melyik a legszebb.

Na, de akkor lássuk is, kikről van szó!


Cím: Gonosz pálya
Író: Robert Galbraith (J. K. Rowling)
Sorozat: Cormoran Strike (3. rész)
Kiadó: GABO Kiadó
Műfaj: krimi
Megjelenés: 2016 június 30.
Leírás: "Titokzatos csomag érkezik Robin Ellacott nevére, és rémülten fedezi fel, hogy egy nő levágott lába van benne. Főnöke, Cormoran Strike magándetektív már nem lepődik meg ennyire, bár ő is megdöbben. Négy férfi is van a múltjában, akikről úgy gondolja, lehettek a feladók – és Strike nagyon jól tudja, hogy mindegyikük komoly, elmondhatatlan kegyetlenségre képes. Míg a rendőrség arra a gyanúsítottra koncentrál, akiről Strike egyre biztosabban érzi, hogy nem ő a tettes, Cormoran és Robin a kezükbe veszik az ügyet, és elmerülnek a másik három gyanúsított sötét világában. Ám közben újabb, rettenetes bűntettek következnek, és egyre fogy az idő, hogy leleplezzék a gyilkost. A Gonosz pálya pokolian okos bűnügyi regény, teli váratlan fordulatokkal, de egyben egy férfiről és egy nőről is szól, akik személyes és szakmai életükben is válaszúthoz érkeznek. Letehetetlen olvasmány."


Cím: Szellem a fejben
Író: Paul Tremblay
Kiadó: Agave Könyvek
Műfaj: horror, pszicho-thriller
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "A new england-i Barrett család élete romokba dől, amikor a tizennégy éves Marjorie akut skizofrénia jeleit kezdi mutatni. Az orvosok sehogy sem tudják megakadályozni a lány süllyedését az őrületbe, így Barrették tehetetlenségükben a hitbe menekülnek: a helyi katolikus paphoz fordulnak segítségért. Wanderly atya némi vizsgálódást követően ördögűzést javasol, mert úgy hiszi, hogy Marjorie nem beteg, hanem a gonosz szállta meg. Felveszi a kapcsolatot egy helyi műsorgyártó céggel, akik médiaszenzációt sejtve felajánlják, hogy valóságshow-t készítenek Barrették megpróbáltatásaiból. A család végül a pénz miatt kénytelen belemenni a dologba, és így veszi kezdetét A megszállottság című show. A műsor hatalmas népszerűségre tesz szert, de kisvártatva leállítják, mert a családi házban rémisztő tragédia történik. Annyira szörnyű, hogy a műsorra utaló minden anyagot gyorsan eltüntetnek. Tizenöt évvel később egy népszerű író interjút kér a történtekről Marjorie húgától, Merrytől. Ahogy a nő visszaemlékszik a múlt elfeledettnek hitt eseményeire, rég eltemetett titkok és fájdalmas emlékek törnek a felszínre – az olvasó pedig egy félelmetes pszichológiai horror kellős közepébe csöppen, ami nem csak az emlékezet és valóság, tudomány és hit kérdéseit feszegeti nyugtalanító módon, hanem az ősidők óta bennünk lakozó gonosz természetét is."

Cím: Ötödik évszak
Író: N. K. Jemisin
Kiadó: Agave Könyvek
Műfaj: fantasy
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "Így ér véget a világ… utoljáraHárom szörnyű dolog történik egyetlen nap leforgása alatt. A szürke kisvárosi életet élő Essun arra tér haza, hogy férje brutális módon végzett a kisfiukkal, majd elmenekült és erőszakkal magával vitte a lányukat. Eközben a hatalmas Sanze ― az egész világot befolyásoló birodalom, aminek találmányai évezredek óta a civilizáció alapjait képezik ― összedől, mert teljes lakossága egy őrült bosszújának áldozatául esik. S végül, a Rezdületlenként ismert kontinens szívében egy óriási, vöröslő repedés keletkezik, és az általa kiokádott hamu elsötétíti az eget. Egyesek szerint évekre. Mások szerint évszázadokra. Ebben a haldokló és halálos világban Essun mindent meg fog tenni, hogy megmentse a lányát, és bosszút álljon a férjén. Az utolsó tartalékaiból tengődő, napfény, ivóvíz és művelhető termőföld nélkül maradt Rezdületlenben pedig kitörni készül a háború. Egy végső, nagy leszámolás a nemzetek közt, amit nem a hatalomért vagy a földért vívnak majd, hanem a túléléshez szükséges alapvető forrásokért. Essunt viszont nem érdekli, hogy az ismert világ összeomlik körülötte: ő maga fogja puszta kézzel elpusztítani, ha ezt kell tennie a lánya megmentéséért. N. K. Jemisin az utóbbi években hívta fel magára a figyelmet az epikus fantasy olvasók körében különleges világaival és szereplőivel. Kegyelmet nem ismerő történetmesélésével pedig a műfaj rettenhetetlen férfi szerzőit is nem egyszer megszégyenítette. Az ötödik évszak című regénye az eddigi legjobb műve: gyilkosság, árulás és feltépett sebek egy olyan lélegzetelállítóan idegen, de mégis ismerős világban, ahol fegyverként lehet használni a föld erejét, és ahol a halál mindenkit utolér."

Cím: Köztesvilág
Író: Neil Gaiman, Michael Reaves
Sorozat: Köztesvilág trilógia (1. rész)
Kiadó: Agave Könyvek
Műfaj: fantasy
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "Joey Harker egy átlagos kamasz: próbálja átvészelni az iskola megpróbáltatásait, viszonzatlanul szerelmes, és nincs benne semmi különleges. Azon kívül, hogy képes bárhol eltévedni. Egy nap aztán felfedezi, hogy az ő Földje csak egy a trillió alternatív Föld között, melyek egy részén a mágia az úr, más részén a tudomány, s ezek ádáz háborúban állnak egymással.  Joeyt a békítő erő, a Köztesvilág szemelte ki magának, mivel született Világjáró, és így segítheti az egyensúly fenntartását, méghozzá más Földekről származó, saját alternatív énjeivel együtt. Kiképzést kap, hogy felvehesse a harcot a mágikus és a tudományos ellenségekkel, hogy ő, aki még a saját kis városkájában is eltéved, világok között járhasson világmegváltó küldetésbenNeil Gaiman és Michael Reaves regénye vad kalandozás világokon belül és világok között, jól megrajzolt helyszínekkel és élénk karakterekkel, különleges lényekkel és váratlan fordulatokkal."

Cím: Ajtók és átjárók
Író: Acsai Roland, A. M. Aranth, Csikász Lajos, Dörnyei Kálmán, Imre Viktória Anna, Mickey Long, Michaleczky Péter, Patrick J. Morrison, Holden Rose, Szélesi Sándor, Trux Béla, Szilágyi Zoltán, Mészáros András
Kiadó: Főnix Könyvműhely
Műfaj: fantasy
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "A Főnix Könyvműhely „Ajtók és átjárók” című fantasy antológiája tizenhárom történetet rejt arról, hogy milyen veszélyekkel és kalandokkal járhat kinyitni egy ajtót. Rejtőzhet mögötte újabb átjárók sora, egy titokzatos kert, egy teljesen idegen világ, esetleg tündérek, törpök, trollok várhatják a gyanútlan utazót. Ráadásul sok átjáró kétirányú, így aztán garázdálkodhatnak vérfarkasok Debrecenben vagy alvilági démonok Budapesten. Az antológia különlegessége, hogy a megható emberi történetek, a klasszikus, könnyed kalandok és az urban fantasy novellák tökéletesen megférnek egymás mellett. Mindenki találhat benne ízlésének, hangulatának megfelelőt."


Cím: The Crown - A korona
Író: Kiera Cass
Sorozat: A Párválasztó (5.rész)
Kiadó: GABO Kiadó
Műfaj: disztópia
Megjelenés: 2016 június 30.
Leírás: "A PÁRVÁLASZTÓT CSAK EGY IFJÚ NYERHETI MEG. A HERCEGNŐNEK PEDIG CSAK EGY SZÍVE VAN. Eadlyn Illéa első olyan hercegnője, akinek Párválasztót rendeznek, ám egyáltalán nem hiszi, hogy harmincöt kérője közül bármelyikbe is bele­szerethet. A versengés első heteiben kizárólag a napokat számolja, hogy mikor küldheti végre haza az összes fiatalembert. A palotában történő események következtében azonban egyre inkább a figyelem középpontjába kerül, és eközben arra is ráeszmél, hogy talán mégsem tenné boldoggá, ha magányos maradna. Eadlyn még mindig nem igazán tudja elhinni, hogy rá is olyan tündérmesébe illő élet várhat, mint a szüleire húsz évvel korábban. Az embert azonban a szíve időnként nagyon is meglepi… Ezért a lánynak hamarosan olyan döntést kell hoznia, amely minden korábbinál lehetetlenebbnek és fontosabbnak bizonyul."

Cím: Beretva és tőr
Író: Böszörményi Gyula
Sorozat: Ambrózy báró esetei (2,5. rész)
Kiadó: Könyvmolyépző Kiadó
Műfaj: ifjúsági, történelmi
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "1900 verőfényes őszén Budapest székesfővárosa a mesés Perzsia uralkodóját látja vendégül. Muzaffer ed-din Qajar egész udvartartásával utazgat Európában, két marokkal szórva a pénzt és a kitüntetéseket. A magyar fővárosban négy kellemes napot szándékozik tölteni, amiről a sajtó részletesen be is számol, ám még a szemfüles firkászok sem találnak magyarázatot néhány érthetetlen történésre. Vajon a perzsa uralkodó Budapestre érkezvén miért azt tartja a legsürgetőbbnek, hogy fehérneműt vásároljon? Mi oka lemondani első napján szinte minden programját, és elzárkózni attól, hogy az ország legfőbb méltóságaival találkozzék? Rudnay Béla rendőrfőkapitány vajon miért zárja le légmentesen a Hungária nagyszállót, ahol a sah és kísérete lakik, és mi lehet a magyarázata annak, hogy a személyzet kísértetjárásról pusmog? Mikor Vámbéry Ármin, a híres Kelet-kutató és Ambrózy Richárd báró is a szállodába siet, már mindenki sejtheti, hogy a háttérben sötét erők munkálkodnak – pedig Hangay Mili kisasszony még csak eztán érkezik! Egy újabb, megtörtént eseményeken alapuló Ambrózy-ügy, ami A Rudnay-gyilkosságok-ban épp csak említésre került, ám most végre elmeséltetik!"


Cím: Lair of Dreams - Álmok mélyén
Író: Libba Bray
Sorozat: A Látók (2. rész)
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Műfaj: fantasy
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "Az álmok utáni vágy vonzza a holtakat, és ez a város tele van álmokkal. Egy természetfeletti sorozatgyilkossal való leszámolás után Evie O’Neill felfedte Látó mivoltát. Hátborzongató képességének köszönhetően, mellyel képes belelátni mások titkaiba, igazi média kedvenccé vált, kiérdemelve az „Amerika BűbáJósa” címet. Mindenki odáig van a város legújabb sztárjáért… mindenki, kivéve a többi Látó. A zongorista Henry DuBois és a kínai negyedben élő Ling Chan szintén Látók, akik azonban igyekeznek adottságukat titokban tartani: azt, hogy képesek utazni az álmok között. Míg Evie kiváltságos életét éli, New Yorkban a rejtélyes álomkór szedi áldozatait. Mialatt Henry elveszett szerelmét keresi, Ling pedig egy kirekesztő világban próbál boldogulni, álmukat egy gonosz erő szállja meg. És mindezek mögött egy cilinderes férfi várakozik, akinek tervei minden képzeletet felülmúlnak… Miközben egyre terjed a kór, képesek lesznek a Látók alászállni az álmok világába, hogy megmentsék a várost? A Látók sorozat izgalmas, félelmetes folytatásában a Printz Award nyertes és a New York Times bestseller szerző, Libba Bray New York rejtett, sebezhető mélységeibe invitálja az olvasót."


Cím: The Evolution of Mara Dyer - Mara Dyer változása
Író: Michelle Hodkin
Sorozat: Mara Dyer (2. rész)
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Műfaj: romantikus, thriller
Megjelenés: 2016 június 9.
Leírás: "Mara Dyer valaha úgy gondolta, hogy maga mögött hagyhatja a múltját. Nem menekülhet előle. Azt hitte, talán csak képzelte az összes problémáját. Nem képzelődött. Biztos benne, hogy mindazok után, amin keresztülmentek, a fiú, akit szeret, már semmit sem titkol előle. Nagyon téved."