6 / 100 könyv. 6% kész!

péntek, december 11, 2015

Új értékelési rendszer?

Úgy néz ki, így a karácsony közeledtével megtáltosodtam. A blogon a jelenlegi pontozás a jól megszokott 5* ponttól terjed egészen az 1 pontig. Ezzel a pontozási rendszerrel több problémám is van.

Először is eléggé elavult és unalmas. Ugye?
Másodszor: lehet egyáltalán egy egytől ötig tartó skálán értékelni könyveket? Persze, ez szubjektív pontozás, minden pontozó esetében más lehet.
Harmadszor: mindig nehezen döntök 5 és 5* csillag között, hisz vékony a vonal az igazán kedvenc és a nagyon tetszett között.
Negyedszer: 1 pontot egy könyvnek sincs szívem adni, ha már megírták, megjelent és olvassák. Nem etikus, hisz másnak tetszhetett.

A megannyi buktatója ellenére sokan ezen pontozás szerint értékelik a könyveket a blogokon, de én ebben most változtatni akarok, és fogok is. Elérkezett a kérdés: hogyan legyen ezek után a pontozási rendszer?

Elfog tartani egy ideig a bevezetése, hisz megannyi értékelés van már a blogomon, mindet át kell értékelnem és át kell címkéznem, de úgy érzem, megéri, mert már nem vagyok elégedett ezekkel a számos adatokkal. 

Az új pontozási rendszer:
Katarzis - amely igazán nagyon megérintett, kiszakított a mindennapokból és felkavarta az érzelmeimet, erőteljes érzelmeket váltott ki belőlem. Más szavakkal: letehetetlen zsenialitás, amelyet mindenkinek el kéne olvasnia.

Kedvenc - amely nagyon kellemes órákat adott nekem és, amit bárkinek meleg szívvel ajánlanék.

Tetszett - egyszeri olvasásra tökéletes.

Felejthető - nem bántam volna meg, ha nem olvasom el.

Én teljesen meg vagyok elégedve ezzel a rendszerrel. Szándékosan nem szeretnék az 1 pontnak megfelelő értékelést kitalálni, mert igazán sosem utálok egy könyvet sem, csupán vannak olyanok, amelyek esetében nem bántam volna meg, ha nem olvasom el őket, mert nem adott nekem olyan élményt, amelyet kellett volna, vagy amit elvártam tőle. Mindez kerül majd a Felejthető kategóriába.

Úgy érzem, hogy mindent át kell értékelnem. Lesz mivel foglalkoznom. Addig is, jó olvasást és kellemes karácsonyi előkészületeket kívánok Mindekinek! :)

3 comments:

  1. "Nem etikus, hisz másnak tetszhetett." Ezzel azért nem értek egyet, mert engem nem érdekel, hogy másnak tetszett-e vagy sem. Ha valakinek a blogját olvasom, akkor az érdekel, hogy ő mit gondol a könyvről, mit érzett, amikor olvasta, az ő véleményére vagyok kíváncsi! És ha annyira utálta, hogy 1 pontot tud csak rá adni, akkor adjon annyit, de csak az ízlések és pofonok elv miatt ne adjon rá többet. Mert akkor az már hiteltelen, és nem az ő véleményét tükrözi. Egy blognak pedig a lényege a szubjektivitás, és nem az, hogy másokhoz igazítod az ízlésedet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazából főleg azért váltottam át erre az értékelési rendszerre, mert azt vettem észre, hogy nem szívesen adok 1 pontot egyik könyvre sem, mert általában mindegyik tetszik valamilyen szempontból. Valamint az értékelésemben úgyis leírom részletesen, hogy mi tetszett a regényben és mi nem. Az egész véleményem benne van az írásomban, úgyhogy aki olvassa, az nem csak az alapján fog dönteni, hogy 1 pontot adtam, vagy a Felejthető kategóriába tettem, hanem az alapján, amit írtam. :) De köszönöm az észrevételt és teljesen egyetértek a szubjektivitással kapcsolatban. Az írásaim természetesen továbbra is a véleményemet fogják ettől még tükrözni, ha tetszik az adott regény, ha nem. :)

      Törlés
  2. Nem a szöveges értékelésed szubjekvititásában kételkedem, csak számomra fura volt az a mondat, és arra reflektáltam. Nyilván, az olvasó nem egyetlen pont alapján fog dönteni.

    VálaszTörlés