5 / 100 könyv. 5% kész!

szerda, február 03, 2021

Matthew McConaughey: Zöldlámpa


Ez egy igazi spirituális, lelki feltöltődés volt a számomra. 

Adva van egy színész. Akit eleinte számos romantikus limonádé filmben láthattam, akiből egy romcom színésznél nem igazán néztem ki többet.

Majd később jöttek a komolyabb művek, mint a True Detective, az Interstellar... És elkezdtem meglátni benne egy mélyebb, színészi tehetséget. Azt hiszem, a True Detective óta szeretem McConaughey munkásságát úgy igazán.

De mindemellett - lévén a színészek és hírességek magánélete sosem izgatott engem a bulvár berkein belül - sosem tudtam, hogy milyen személyt takarnak az adott szerepek. Egy tehetséges, Oscar-díjas művészt láttam az újabb filmjeiben, de ennyi is volt.

Eleinte nem akartam megvenni a könyvet. Nem tudtam, mire vélni. Önéletrajzi könyv? Persze, érdekel a filmek világa - Tarantino nemrégiben megjelent könyvét is megvettem, de a Zöldlámpát nem igazán tudtam mire vélni.

Aztán megláttam fizikai valójában is a kötetet a könyvesboltban. Leemeltem. Kinyitottam. Megláttam a kis anekdotákat, a fotókat, a naplószerű jegyzeteket, kézzel írott sorokat, gondolatokat, verseket, zöldlámpákat... És nem is tudom. Meg kellett vennem.

Mindig is imádtam a különleges könyveket, amiknek rendhagyó kinézete, formája van, amik nem csak betűk és fejezetek. Ezért kellett beszereznem az S.-t is. A naplók szintén a gyengéim. A Zöldlámpa egy egyedi kis memoárnak hatott, inkább naplószerű jegyzetfüzetnek, mint könyvnek. Tehát kellett.

De akkor még nem igazán tudtam, az életén kívül mit rejthet még ez a könyv. Aztán elkezdtem olvasni. És hamar rájöttem, hogy ez egyáltalán nem csak egy egyszerű memoár, pár életigazsággal és tapasztalattal.

Most tegyük félre azt, hogy ez mennyiben lehet csak McConaughey könyve - bár a könyv lapjairól visszatekintő személyiség kétlem, hogy hagyná, hogy egy PR-csapat írja meg a könyvét - és koncentráljunk annak tartalmára.

A lapokon szép lassan kirajzolódott egy pozitív, életigenlő, spirituális, hívő, karizmatikus, egocentrikus, filozofikus életművész - akit még megannyi jelzővel tudnék illetni. McConaughey nemcsak az életét akarta papírra vetni, hanem az életével járó tanulságokat, gondolatokat, tapasztalatokat akarta átadni az olvasóknak. Nemcsak azt taglalja, milyen sikeres romantikus színész volt, majd mennyire vágyott a dráma adta kihívásokra. Hogy mennyi kalandban volt része életében. Hanem hogy mindezek miért történtek vele, milyen volt az ezekhez vezető döcögős út és milyen életfilozófiával vívta ki magának azt, amije van - s elhiteti veled, hogy mindez veled is megtörténhetne, ha tennél érte és akarnád.

Útmutató az élethez? Talán. Egy spirituális lelki utazás. Ez volt számomra ez a könyv. És élveztem. Örülök, hogy az év első könyveként olvasgattam, a vizsgaidőszak kellős közepén, stresszel és frusztrációval telve. Számomra adott valamit. Nem tudom, hogy ez volna-e a célja a könyvnek, avagy sem. De valamiképp hatással volt rám, szóval köszönöm!


Matthew McConaughey: Zöldlámpa
Értékelésem: Katarzis
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: -
Megjelent: 2020
Kiadó: XXI. Század Kiadó
Oldalszám: 298
Eredeti címGreenlights
Műfaj: önéletrajz

0 comments:

Megjegyzés küldése