6 / 100 könyv. 6% kész!

hétfő, augusztus 26, 2013

City of Bones (The Mortal Instruments) - Csontváros (A Végzet Ereklyéi)


Nem, nem bírtam ki. Igen, megnéztem. Nem, nem bántam meg. Igen, tetszett, de nem erre számítottam. Oké, akkor most egy kicsit érthetőbben...


Cassandra Clare árnyvadász sorozata az egyik szívem csücske. Az első részt már háromszor olvastam ki, a másodikat és a harmadikat kétszer, a negyediket egyszer és az ötödik is be van tervezve. Egyszerűen leborulok Clare írásai előtt, mind a történet, mind a szereplők elvarázsoltak. Bárki bármit mond a megalkotott világa egyedi és utánozhatatlan. Lehet, hogy a vérfarkasok, vámpírok sablonosak manapság, de Clare nem is rájuk helyezte a hangsúlyt, ők csupán mellékszereplők az egészben. A főszereplő egy tudatlan lányka: Clary, aki kirobbanva az unalmas mindennapokból egy olyan világba csöppen, ami mindvégig ott volt előtte, sőt az egész emberiség előtt. De most nem a könyvről és a cselekményéről kell beszélnem elsősorban, hanem a filmről és a kettő közötti különbségekről.

Éltem-haltam azért, hogy megcsodálhassam a Clare fejéből kipattanó világot a mozivásznon. Nem tehetek róla, mozimániás vagyok, csak nem hagyhattam ki a kedvenc regényem filmes változatát?! Szóval megnéztem. 

A szereplőgárda felével elégedett voltam, a másik felével viszont egyáltalán nem. Lily Collins-hoz már volt szerencsém (már nem személyesen) az Elhurcolva című filmben is ő játszotta az egyik főszerepet Taylor Lautner oldalán, az alakításával engem meggyőzött, bár úgy érzem néha kicsit túl is játssza a szerepeit, ennek ellenére szívből örültem, hogy ő kapta Clary karakterének a megformálását. A kinézete megegyezik Clary fellépésével - az elvárásaim alapján - mind a magassága, mind a hajszíne, amit egy jó kis hajfestékkel el is intéztek. Úgy gondolom, hogy méltóan játszotta el a főszerepet, remek alakítást nyújtva.


Jamie Campbell Bower számomra teljesen új arcként tűnt fel. Rögtön az volt a reakcióm, hogy ki ez a srác?!Úgy gondolom, hogy Jamie-nek volt a legnehezebb feladata az összes színész közük. Ugyanis neki kellett a sikongató, hajukat tépő, Jace-imádó lánykák előtt a tökéletes Jace karaktert alakítania. Nem csak azonosulnia kellett a karakterével, hanem azzá kellett válnia. Neki kellett a legtöbbet bizonyítania a film alatt, hisz a rajongók nagy része lány/nő, akik odavannak (ha még csak plátóin is) Jace-ért, a harcosért. És jaj lett volna Jamie-nek ha nem sikerül neki a szerep eljátszása. Ha lerombolta volna Jace karakterét és egyéniségét, egy falka dühös nő eredt volna a nyomába. Jó ez vicc volt. Visszatérve a feltételes módra: Jamie nekem nem okozott csalódást. Nem őt vártam a főszerepre, de már nem is bánom annyira, hogy ő kapta meg, mert ahhoz képest, hogy nem a zsánerem, mégis miközben néztem a mozivásznon elhittem, hogy ő Jace. Jamie jó színésznek bizonyult, szinte elhittem, hogy szerelmes Clary-be, nagyon jól játszotta a hősszerelmest és az a nézés... Két szóval: elégedett vagyok.

Akkor most a mellékszereplőkről. Simon-t egyáltalán nem úgy képzeltem el, ahogy megkaptam. Sebaj, mert a karakter kiválóan hozta a vicces, legjobb havert. A poénos fellépése megegyezett a könyvben lévővel, pár új poént is kaptunk, de a megszokott könyvbéli beszólásaiból is feltűnt egy-néhány. Az Isabelle-t megalkotó színész kiválasztása egy kis csalódást okozott számomra. Nincs gondom a színésznővel, de Isabelle-t egy gyönyörű, magas, érdekes karakternek ismertük meg a regényben. Ezzel ellentétben nem sok figyelmet kapott a könyvben és a színésznő bár szép (mert nem akarom leszólni, tényleg gyönyörű), de nem olyan kimagaslóan gyönyörű, amit Clare a könyvében leírt. Alec karakterét sem úgy képzeltem el, ahogyan a színész kinéz, de semmi gond, mert mégis eltalálták a figurát. Azonban neki sem adtak sok szerepet így nehéz megítélni a színészi képességeit. Magnus Bane a lehető legjobb. Nem szerepelt sokat, meglehet, mégis kimagasló figurát alkottak. Egy az egyben Bane, a karaktert úgy eltalálták, hogy lehetetlenség különbséget tenni a könyvbéli és a filmbéli Bane között. Azt hittem az ő karakterét nehéz lesz létrehozni és lássanak csodát, tökéletesen sikerült. Valentine csalódás számomra (nem a színész alakítása miatt), hanem főleg a karakter miatt. Egyáltalán nem így képzeltem el, és mik voltak azok a fürtök?! Nem, nem, szerintem ez tévedés, nem is néz ki úgy, mint egy apa. Vagyis elég idősnek hozzá, hogy 17 éves gyereke legyen. Nálam Valentine karaktere egy csalódás volt... Luke elment, bár sok jelenetét kivették a filmből, a színészt azért úgy-ahogy eltaláltál, de nem hagyták érvényesülni. Hodge is elment, nem számottevő az alakítása, de a karaktere megfelelő.


És akkor most a cselekményről. Ajjaj... (Jól kezdem, mi?) Szóval voltak előnyök és hátrányok. Az első felét a filmnek imádtam, biztos voltam benne, hogy éppen a kedvenc filmemet nézem. Kezdetben szinte minden megegyezett a könyvvel, ami nagyon nagy plusz pont, mert utálom, ha szétcincálják a regényt, bahh... Pedig itt a végére ez történt. És nagyon fájt. Most azt ajánlom, hogy ezt ne olvasd tovább, ha nem olvastad az első három kötetet, mert a végén még elárulok valami fontosat. Most megkérdezhetnéd, hogy miért, hisz ez az első kötetnek a filmes változata, hogy jönne képbe a második meg a harmadik? Hát ez az. Szóval amit nagyon rossz néven vettem, hogy már a film elején kicsúszott egy mondat Clary anyukája szájából, mielőtt elrabolták: "Valentine életben van". Na, már most ez a regény végén derül ki nagy csinnadratta közepette és akkor félig leesett az állunk a fordulatra. A filmben az első tíz percben már tudjuk, hogy Valentine él, habár fogalmunk sincs az kicsoda (ha nem olvastad a könyvet, persze). És ez hiba, ez baj. Így elvesztegettük a végéről a nagy fordulatot. Oké sejteni lehetett már a könyvben is, de akkor is! Ez nem tetszett. A másik ilyen elszólás a végén történt. Hodge Valentine-al beszél és ekkor Hodge száján kicsúszik egy eget rengető mondat, ami feldühített: "Ha azt hazudod nekik, hogy testvérek, elrontod az életüket." (Nem biztos, hogy pontos az idézés) Mi történt itt gyerekek?! Ha jól tudom ez csak a harmadik kötet végén derül ki. Na, mindegy. Gondolom azért történtek ezek a kis elszólások, mert nem valószínű, hogy lesz a többi kötetnek filmes változata így pedig nem akarták, hogy azok az emberek, akik nem olvasták a könyvet homályban maradjanak a testvéri szállal kapcsolatban. Megértem.

Ezek ellenére voltak kihagyott jelenetek, voltak átformált jelenetek és voltak olyan jelenetek amik teljese eltértek a könyvtől. Nem, már nincs kedvem ezeket részletezni, majd meglátjátok. Nem akarom, hogy azt higgyétek nem tetszett a film. Nagyon tetszett, csak voltak buktatói. A színészekkel úgy ahogy elégedett vagyok egy-két félrenyúlással, a cselekmény ütős volt, a balhés és verekedős jelenetek nagyon ott voltak, a zene csodálatosra sikerült, a vége nem volt hiteles a könyvhöz, de sebaj, elnézem, ugyanis a könyv a nyerő, ez nem kérdés. Mindenesetre gratulálok a filmhez is, mert azért méltó Clare regényéhez. Nem egy szánni való semmiség. :) Sőt, egy megnézendő film minden molynak, Clare és árnyvadász-rajongónak!


Összegzés:
Hűség a könyvhöz: 10/4
Szereplőgárda: 10/7
Hangulat: 10/9
Látvány: 10/8
Befejezés: 10/6

2 comments:

  1. Akkor ez is olyan mint a Burok. Szereplők jók, zene csodálatos *.*, film...(-.- még mindig fájlalja a pénztárcám azt a pénzt, amit kiadtam rá, nekem nagyon nagy csalódás volt).
    Köszönöm a bejegyzést, így nem megyek megint nagy elvárásokkal megnézni a filmet. :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem személy szerint mondjuk A Burok nagyon tetszett. :D A színésznő szerintem nagyon értett ahhoz, amit csinált. Szerintem A Burok egy jó film lett.

    VálaszTörlés