6 / 100 könyv. 6% kész!

vasárnap, február 07, 2021

Walter Tevis: Vezércsel

 

Az egész a Netflix sorozattal kezdődött. Általában ezt csinálom. Meglátok egy filmet vagy sorozatot. Lebilincsel, majd kiderül, hogy könyv alapján készült, így jön a regény is.

A sorozatban lassan kirajzolódott egy atmoszféra, ami nem engedett. Ehhez hozzájött a remek színészi játék, a csodagyerek-sztori és persze, a sakk. Megvett kilóra.

Ezután jött a következő lépcsőfok: vettem egy versenysakk-készletet karácsonyra egy családtagnak. Mert a sorozat után meg akartam tanulni sakkozni - sose tudtam azelőtt.

Megtanultam sakkozni. Megvettem a könyvet. Azóta már rengeteg órát töltöttem sakkozással, amit - mondhatni - a Vezércselnek köszönhetek. Így ez egy csodaszép és érdekes hobbinak a kezdetét adta.

A sorozat és a könyv egész szoros kéz-a-kézben jár, s meglepő számomra, hogy 1983 után ma vették elő a sztorit a filmvászonra, pedig egy igen lebilincselő történetről van szó.

Szeretem a csodagyerekes sztorikat. Mindig is érdekelt milyen érzés lehet valamiben olyan fiatalon szinte tökéletesen teljesíteni. A spirituális énem felteszi a kérdést, hogy ennek vajon egy előző élet lehet-e az oka?

Beth Harmon kisgyerekként elárvul és egy árvaházba kerül. Ott az alagsorban a gondnoknál figyel fel egy igen érdekes játékra, amiről később kiderül, hogy sakknak hívják. Nemsokára kivívja, hogy a gondnok megtanítsa a sakk szabályainak alapjaira. Alig várja, hogy a szünetekben, a krétaporos alagsorban sakkot játszhasson.

Nem sok idő telik el és legyőzi a gondnokot. Tehetsége utána szárnyra kap. Ráveszik, hogy szimultán játsszon a szomszédos iskola sakkszakörével. Mindenkit legyőz. Amint azonban örökbe fogadják a sakk iránti szenvedélye süket fülekre talál. Nem sokáig. Örökbefogadó édesanyja hamar rájön, hogy Beth született sakktehetsége nem hobbi csupán. Onnantól kezdve pedig Beth lépcsőfokról-lépcsőfokra halad a ranglétrán, aminek vége az orosz nagymesterekkel való megmérettetés.

A sorozat egyenesen lebilincselő volt. A könyv - annak a beszippantó atmoszférának híján - sem volt rossz. Mostanában azt vettem észre magamon, hogy a filmfeldolgozások jobban lekötnek. Vagy úgy érzem, hogy többet adnak, mint a könyvek. Ami érdekes, mert mindig mindenki az ellenkezőjét állítja. Érdekesnek találtam viszont a sakk-kal kapcsolatos részleteket, amikből a könyvben nyilván többet kaphattam - bár a sorozatban még nem igazán figyeltem a sakk szabályaira.

Valahogy jobban vettem volna ki a dolgot, ha képeket is raknak bele az egyes sakkállásokról - gyengém a sakkhelyzetek elképzelése, sajnos előttem kell lennie ahhoz, hogy átláthassam a dolgot.

Mindent összevetve, tetszett a könyv is, a történet önmagában érdekes, és mivel a Vezércselnek köszönhetem a sakk iránti érdeklődésem és szeretetem, mindenképpen hálás vagyok Walter Tevisnek, hogy megalkotta Beth Harmont.



Walter Tevis: Vezércsel
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5*
Kedvenc szereplő: Beth Harmon, Benny
Megjelent: 1983
Kiadó: GABO Kiadó
Oldalszám: 384
Eredeti címThe Queen's Gambit
Műfaj: dráma

0 comments:

Megjegyzés küldése