8 / 100 könyv. 8% kész!

szombat, július 29, 2023

Robert Galbraith: Zavaros vér

 Hát… Nem tudom.

Muszáj volt így kezdenem ezt az értékelést, mert én tényleg nem tudom. Annyira kettős érzések vannak bennem.

Egyrészről: én nagyon szeretem ezt a sorozatot. Akkor kezdjük azokkal a tényezőkkel, hogy miért.

Strike és Robin kettőse zseniális. Az évszázad egyik legszerethetőbb detektívpárosa, a modernkori Sherlock és Watson. A kettejük dinamikája, tánca, ahogy kettőt hátra lépnek, majd egyet előre a „barátságnak nevezhető, mégis valami több is lehetne” kapcsolatukban… Kétségtelen, hogy a jól megírt két főszereplő miatt tart itt ez a sorozat, ahol, ezért szeretik ennyien, ezért van belőle filmsorozat is. Szeretem őket.

Szeretem a brit kultúrát, szeretek a helyekről olvasni, egyszer volt szerencsém Londonhoz, és azóta is visszavágyom.

A mellékszereplők is érdekesek, színesek, Shankert, Barclayt és Patet egyszerűen imádom. Élethűek, olyan nem odavetett mellékszálak, tényleg megvan a szerepük, helyük a cselekményben.

Az ügyek. Mélyenszántóak, iszonyatosan részletesek, összetettek. Minden apró dologra figyelni kell, hogy összerakd a kirakós darabkáit, de ha nem sikerül, az sem baj, mert Strike és Robin majd összerakja. Nem tudom, Rowling hogy volt képes ilyen összetett bűnügyeket alkotni, ennyi apró aspektussal, apró utalgatásokkal, lassú folyású felfedésekkel… Biztos, rengeteg idejét felölelte egy-egy ügy.

Másrészről viszont: szinte mindegyik pozitívum mellé társul valami negatív is.

Strike és Robin. Miért magázzák még mindig egymást??? Komolyra véve: holott imádom őket, a kapcsolatuk nagyon lassú mederben folyik. Egyszerűen nem kielégítő. Lehet, hogy hiteles, de nem elégíti ki az olvasói kívánalmaimat. Ha félreteszem azt, hogy a magyarember szerint a brit még akkor is magáz, ha már évek óta a keresztnevén szólítja a másikat… akkor is ott marad ez a két lépést hátra, egyet előre szituáció. Merthogy én ezt éreztem. Egy kicsit több őszinteség, kevesebb mellébeszélés… Azt se tudom eldönteni, hogy az írónő, hogy dönti el, milyen jelenetet melyik fél szemszögéből olvashatjuk, és hogy mennyire is idegesítő tud lenni az, amikor mindkettőt ismered, és elrepülnek egymás mellett (Robin nem szereti a sós karamellt!) Számomra néhol már-már dühítő volt ez a brit tutyimutyiság. Tudom, hogy ez a kultúra sajátja, hogy a végsőkig udvariasak, és kerülgetik a forró kását… De mennyi oldalon is vagyunk túl? 3000?

Rengeteg a felesleges rész, a mellékszereplők tömkelege, a kicsi részletek végeláthatatlan sora egy nagy katyvaszt tesz ki. 300 oldalnál még követhető egy részletes sztori, de 1000 oldal esetében, amit a 200. oldal táján olvastam, és visszaköszön a 700.-on, az nem biztos, hogy megmarad. Így pedig a sztori veszíthet a jelentőségéből és érdekességéből. A 600. oldal táján már úgy éreztem, hogy csak sodródom az árral, és azt követem, ahogy a két nyomozó gondolkodik, mert arra esélyem sincs, hogy mindent észben tartva én magam is kövessem a nyomozást. Sajnos így éreztem.

A legnagyobb problémám tehát maga a terjedelem. Az összes többi téren meg mégis zseniálisnak tartom ezt a sorozatot. Innen is a kettősség. És ez tart vissza attól, hogy igazán nagyon nagy kedvencem legyen. Az első három kötet tökéletesre sikeredett, még a negyedik is elég jó terjedelemmel rendelkezik, de a Zavaros vér bőven túlírt. Már majd megvesztem, hogy megtudjam végre-valahára, mi is történt Margot-val…

A sorozat megnézése után viszont ismét visszakerültem abba a mederbe, hogy ez egy nagyon jó történet, nagyon jó szereplőkkel (a két színész pedig szinte ezekre a szerepekre született, tökéletes a szereposztás)… És igenis szeretem. Szeretem ezt a két karaktert, nem tudom elmondani, milyen közel kerültek a szívemhez…

Robert Galbraith: Zavaros vér
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: Cormoran Strike, Robin, Pat, Barclay, Shanker
Sorozat: Cormoran Strike
5.) Zavaros vér
Megjelent: 2020
Kiadó: GABO
Oldalszám: 988
Eredeti cím: Troubled Blood
Műfaj: krimi

0 comments:

Megjegyzés küldése