5 / 100 könyv. 5% kész!

szerda, május 11, 2016

Borsa Brown: Az Arab


Mindenek előtt köszönöm szépen az Álomgyár Kiadónak, hogy bevezetett Borsa Brown élményvilágába. Többnyire a rengeteg pozitív értékelés és vélemény miatt lettem igazán kíváncsi a műveire.

Mint azt már jól tudhatjátok, nem vagyok a romantikus regények nagy rajongója. Általában szeretem, ha romantikus szál szövődik főszereplők között, de inkább akkor, mikor izgalmas körülmények veszik körül őket egy krimi, thriller, fantasy, horror vagy más műfajon belül. De hogy egy szimplán romantikus mű elnyerje a tetszésemet? Az hihetetlenül ritka jelenség. És nem, még így sem rettentem vissza, mert kivételek olykor-olykor szembe jönnek. Ez a regény az is lett, meg nem is. Erősen ambivalens érzelmeim vannak a történettel kapcsolatban.

Az írónő stílusa nagyon olvasmányos, könnyen bele lehet feledkezni, már-már egyszerű, de egy romantikus regénynél ez egyáltalán nem baj.

Egy romantikus regény általában akkor tud elvarázsolni engem, ha mindkét felet megszeretem, úgy igazán. Na, itt kezdődnek az ambivalens érzelmek, de azt kell, hogy mondjam, ezúttal ez nem az írónő, nem is a karakterek hibája. Ez ennél sokkal összetettebb.

Borsa Brown Az Arab című regényében egy arab férfi - aki nem mellesleg herceg - fejébe költözhetünk bele. Ezen megközelítést nagyon érdekesnek találtam, mindig kész vagyok megismerni egy teljesen más kultúrát. Valahol olvastam is, hogy az írónő gondos kutatómunkát végzett az arabokkal kapcsolatban, és mivel még nem olvastam velük kapcsolatos regényt, így elvarázsolt, hogy a világ más táján mennyire máshogy is fogják fel az életet a más kultúrával rendelkező népek.

Az sem mellékes, hogy pont az érettségi előtt olvastam a regényt és csodák, csodájára éppen volt egy feladat az arabokkal kapcsolatban, így a regénynek hála hiba nélkül végeztem el a feladatot, köszönet érte Borsa Brownnak! :D

Visszatérve a regényre és a történetre. Az arab kultúra. Amelyet egyrészről hihetetlenül érdekes volt olvasni, másrészről pedig hihetetlenül fájdalmas is. Az én feminista lelkecském nagyon nehezen nyelt le egyes dolgokat, ez is az ambivalens érzelmek forrása. Fáj tudni - habár eddig is tudtam, de ilyen mélyen elém tárva sokkal valósabbá vált - hogy a világ egyes részein szinte semmibe veszik a nőket.

Akkor itt érünk el a karakterek témájához is, akikkel kapcsolatban szintén ezért szélsőségesek az érzelmeim. Szerettem és gyűlöltem is egyben Gamalt. A vérbeli arabot, aki semmibe veszi a nőket, úgy érzi, származása miatt minden az övé világon. Ugyanakkor a családja jelenti számára a mindent és a történet előrehaladtával, ahogy rájön, hogy a világ nem olyan, amilyennek hitte, személyisége is átalakul és rá kell döbbennie, hogy nem a pénz és a szórakozás a legnagyobb kincs a világon. Imádtam a stílusát, amely egyszerre volt arrogáns, szarkasztikus és határozott. Sokszor mosolyt csalt az arcomra gondolataival, amelyek egyszerűek, mégis sokszor humorosak voltak. A másik oldalról viszont sokszor pofán vágtam volna, de erről megint nem a karakter tehet, hisz egy másik kultúráról beszélünk, ahol az emberek ilyenek. Ezért nehéz is ez.

Csilla. A nő karakterét ebben a kötetben csak Gamal nézőpontjából ismerhetjük meg, ami erősen rontja az esélyeit a szememben. Ugyanis így semmi értéket nem véltem felfedezni benne. Többnyire butus, idegesítő, olykor mégis erős, magabiztos és karakán nőként ismertem meg és ez a kettősség összezavart. Nem csoda, hogy Borsa Brown megírta az ő szemszögéből is a művet, mert egyszerűen szükség van rá. Szükség van arra, hogy megtudjuk Csilla mit miért tett, milyen a múltja, a jelene és mik járnak a fejében egyes pillanatok alkalmával. Azt különösnek találom, hogy két kötetben van szedve, agyaltam azon, hogy vajon unni fogom-e a női szemszöget lévén teljesen megegyeznek a történések a férfi szemszöggel. Meglátjuk. Ezen kötet alkalmával Csilla helyzetét azonban nem tudtam megélni, nem tudtam szimpatizálni vele, ez pedig baj. Lehetséges, hogy más szemmel fogok tekinteni az egész történetre, amint elolvastam a női szemszöget is. Lehet, hogy azzal válik kerek egésszé, esetleg felhőtlen kedvenccé? Akár.

Hihetetlenül édes jelenetek váltották fel a megbotránkoztató eseményeket. Innen az ambivalens érzésem a történettel kapcsolatban. Mert egyszerre élveztem, varázsolt el egyes jelenetek különlegessége, az írónő felhőtlen humora, a másik kultúra érdekes feltárása; és egyszerre voltam dühös ezen másik világszemlélet miatt, amely tudom, valós, mégis megrázó. Valamint Csilla karaktere egyelőre egy egyszerű személyiség számomra, és ez is elvesz az élményből.

A történet vége nem egyszerű romantikus befejezés. Talán így is válik maradandóvá, ami egyes olvasók körében pozitívum, másoknál azonban negatívum lehet. Azonban az biztos, hogy ez a befejezés nagy bátorságra vall az írónő részéről.

Kíváncsiságom tovább tart, hogy vajon mennyiben fog Csilla karaktere megváltozni a szememben, ha az ő szemszögét is végigolvasom. Vajon tudja-e tartani a kíváncsiságom, ha ugyanaz a történet? Meglátjuk.

Köszönöm szépen a könyv élményét az Álomgyár Kiadónak!

Borsa Brown: Az Arab
Értékelésem: Kedvenc
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: -
Sorozat: Az Arab
1.) Az Arab
3.) Az Arab lánya (Második rész)
4.) Az Arab fia
#Az Arab lánya (Harmadik rész)
#A koronaherceg
Megjelent: 2015
Kiadó: Álomgyár Kiadó
Oldalszám: 512
Eredeti cím: -
Műfaj: erotikus, romantikus

0 comments:

Megjegyzés küldése